2019 > 12

Det tänds många ljus i juletid
Det tänds många ljus i juletid

Under december och jul tänds mycket mer ljus än vid andra tider på året.
Tyvärr innebär det också mer problem - för att göra juletiden så mysig som möjligt så kommer här några tips:
 

Tänk på vilka ljus du tänder

Den senaste tiden har det pratats en del om vilka ljus man ska välja. 
I huvudsak står valet mellan fyra typer av ljus:
- Ljus av paraffin som har sitt ursprung inom petroleum industrin och som innebär att du bränner bensin hemma när du tänder dessa ljus. Det försämrar luftkvaliteten och bidrar till såväl miljöförstöring som hosta, allergi och astma för de som utsätts. 
- Ljus av stearin som ofta har sitt ursprung i slaktavfall vilket är betydlig snällare än paraffinljusen men ändå kan vara problematiska.Innehåller tyvärr ofta palmolja vilket inte är bra.
- Ljus av soja innebär att man måste vara väldigt noga med sojans ursprung då det tyvärr kan vara från tveksamma källor där t.ex. regnskog skövlats.
- Ljus av bivax som är en ren naturprodukt där bivaxkakor tagits om hand och bearbetats för att bli till ljus. Inga tillsatser har använts utan det är 100% bivax i våra ljus. Bivaxljus rensar luften och är ett bra val för allergiker och astmatiker.
 

Våra bivaxljus består av 100% bivax plus veke
119 kr

Tänk säkerhet

Det startar 40% mer bränder i Sverige i december än under årets övriga månader och levande ljus är tyvärr orsak till en betydande del av dessa. Levande ljus är dock inte den enda brandorsaken så att titta över sitt hem avseende brandsäkerhet är en god ide. Här är några tips för att bransäkra ditt hem:

- Håll koll på dina levande ljus är ett generellt tips som kan innebära många saker men går ut på att tänka efter.
- Ställ inte tända ljus när brännbart material såsom torr mossa, gardiner, papper av olika slag eller andra lättantändliga saker.
- Lämna inte tända ljus utan uppsikt.
- Låt inte barn och husdjur komma nära levande ljus.
- Släck dina ljus när du lämnar rummet/hemmet.
- Kolla kablar och kopplingar till elektriska saker så de är fräscha och inte ligger och sprakar.
- Håll koll på matlagningen så du inte kokar torrt eller att något lättantändligt ramlar på varma spisplattor.
- Är du rökare så ska du naturligtvis inte röka sängliggande då det finns risk att du somnar och aska ramlar ned och antänder något.

Skulle olyckan vara framme så är det bra om du har minst en brandvarnare så du blir varnad tidigt om situationen. Sedan så ska du förstår åtgärda saken också om det går och då är det bra att ha såväl brandfilt som brandsläckare samt koll på vilket sätt man ska släcka på. Är man osäker eller om det brinner mycket så ska man inte försöka släcka själv utan lämna området och larma brandkåren via 112.

Så tänk efter före och ha det så mysigt!
/Palle

Så här i december vill vi ge några tips för en lugnare och skönare juletid.

Hoppas du mår gott!

/Palle
Hur hanterar du mörkret?
Hur hanterar du mörkret?

Så har vi gått över till vintertid igen, eller normaltid som det också kallas.
Klockan har ställts tillbaka en timme vilket gör att morgnarna blir ljusare och kvällarna mörkare. Tanken är att man ska ha lättare att vakna, bli piggare och prestera bättre - det är nämligen så att människans biologiska klocka vill ha dagsljus för att starta och hålla igång kroppens alla funktioner.

Så solens strålar är som en på-knapp om man så vill, men vad händer när på-knappen inte fungerar när vi vill - eller när av-knappen aktiveras alldeles för tidigt?

De här med att komma igång på morgnarna har vi skrivit om i ett tidigare inlägg och där vill vi egentligen bara tillägga att om man ser till att hålla sina sovrutiner så är det lättare att vakna pigg.
Så du grundlägger din kommande dag redan kvällen innan.

Hur blir det då när mörkret har börjat stänga ner kroppens system alldeles för tidigt och man blir slö och dåsig tidigt på kvällen?

Många kämpar på med olika tricks för att hålla sig hyggligt pigg för att lyckas med det som man har tänkt sig. Och första tiden efter omställningen till vintertid så kan det vara extra kämpigt på kvällarna så att sänka kraven på sig själv tillfälligt kan vara en bra ide, men det håller ju kanske inte i längden. Så vi vill dela med oss av några tips för att hålla sig pigg längre:
- var utomhus när det är ljust, ta en promenad på lunchen
- drick mycket
- ät inte för tung mat på dagen - då vill kroppen vila.
- se till att få frisk luft
- ät frukt, men inte för sent
- ha belysning som efterliknar dagsljus
- prova uppiggande dofter

Prova dig fram för det som passar dig bäst och tänk även på att effekter ofta sitter i en stund.

Må så gott!
/Palle

 

Lime - en uppiggande doft
79 kr
När första ljuset brinner...

Glad 1a advent!

Utanför fönstret ligger snön vit och ger både ljus och mysig känsla.
Som gjort för en lugn och fin dag.

Ska du tända ljus så tänd gärna naturliga ljus.

Hoppas du får en mysig dag!
/Palle

Etiketter: advent, bivaxljus

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Länkar

BlogRankers.com

Etiketter

Twingly Blog Search link:http://www.makemesmile.se/blogg sort:published Bloggar som länkar till mig