Pigga krafter varje dag

Ibland innebär det problem att ta sig in i de dagliga rutinerna igen och här ger vi några tips för att underlätta för dig att vara pigg och alert hela dagarna.

1. En bra dag börjar kvällen innan. Gå och lägg dig vid samma tid varje kväll så hjälper du kroppens sömncykler att vara regelbundna och du vaknar pigg.

2. Är det mörkt när du vaknar? För att underlätta för kroppen att förstå att det nu är dag så är ljus ett bra knep, dagsljuslampor (5000lumen) samt ta en promenad när det ljusnat är bra knep.

3. Använd dofter för att ge kroppen signaler om att vakna upp, fokusera eller varva ned. Det finns uppiggande doftoljor och lugnande doftoljor som du kan prova på sätt som passar dig.

4. Ät och drick regelbundet, kroppen gillar att veta vad som kan förväntas. Men tänk på vad du stoppar i dig och när - inget uppiggande eller vattendrickande på kvällen.

5. Motionera och träna då det gör kroppen gott att röra på sig och man blir fysiskt trött. Det stillar eventuella oroliga tankar och producerar endorfiner.

Titta gärna in under rubriken Sömnskolan för fler tips och funderingar kring just sömnen.

Lycka till och Må bäst!
/Palle & Suzana
 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Henrik Olsson - Föreläsningar » Julklappar:  ”Sånt där slipper man när man inte köper julklappar! :P”

  • Yvonne » Kyligare väder & varmare kläder:  ”Jag gjorde god soppa i onsdags! Det är många blommor på orkidén! Jag ska vara rä..”

  • Henrik Olsson - Föreläsningar » Dansa pausa :  ”D-vitamin är något man inte ska neka sig själv! :)”

  • Kattis » Dansa pausa :  ”Träning är verkligen ett bra verktyg för att minska stressen!☺”

  • Henrik Olsson - Föreläsningar » Dansa pausa :  ”Ja, i många fall handlar allt om stress i vardagen, och ibland behöver man bara ..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln