Att använda sin makt

Verkar ha kvar för mycket av sommarkänslan för att riktigt ha kommit igång med de saker som jag borde - bl.a. att blogga här regelbundet. Är ju tänkt att det ska ske cirka en gång i veckan och nu har det gått två veckor sedan senaste inlägget.
Bot och bättring behövs.

Detta inlägg kommer att vara ett svar på Johanna N:s blogginlägg om konsumentmakt som jag tyckte tog upp ett antal intressanta frågor. Johanna pratar där om vikten att rösta med sina fötter eller med sin plånbok (välj den liknelse som passar dig bäst) för att påverka men också att ta det ännu längre och påverka fler än bara sig själv och den närmaste omgivningen.

Johanna är själv ett väldigt bra exempel på att ta eget ansvar samt att påverka andra att göra klimatsmarta och hållbara val. Hon har t.o.m. fått sitt engagemang att bli till en lönsam fulltidssyssla.

Min syn på det här med konsumentmakt och att ta saker vidare för att påverka andra är att saker hänger ihop. 
Enskilda individer måste göra sina egna val.
Det behövs saker och lösningar att göra val mellan.
Företag behöver en efterfrågan att tillfredsställa - utan efterfrågan finns mindre intresse att erbjuda lösningar.
Nya lösningar kan komma att behöva ändrade förutsättningar strukturellt och politiskt m.m.

Men enligt mig så börjar allt med individers val och intresse - oavsett om det handlar om att må bra själv, spara pengar till sig själv, starta företag för att hålla på med sitt intresse eller engagera sig politiskt för att driva på större strukturella förändringar.
Bakom varje företag står minst en person med ett intresse och en drivkraft och ett intresse, men för att det ska lyckas så behövs en efterfrågan för att skapa en lönsamhet.
Jag är därför glad för att det finns efterfrågan på våra produkter som innebär gröna val i din vardag - speciellt glad för efterfrågan på havssvamparna som både kan spara vatten och användas som ett hälsosamt mensskydd men också tacksam för efterfrågan på doftpåsarna som hängs i garderoben då dessa innebär fräschare kläder och minskat köpbehov.

Dessa produkter och fler är gröna val vi som företag gjort och gör, vi gör även andra gröna val t.ex. när det kommer till förpackningar, transporter m.m. men inga av dessa saker är möjliga utan vettiga ekonomiska förutsättningar vilket grundar sig i huvudsak på ett köpintresse från enskilda personer.

Så tänker och gör jag. Hur gör du?
Kommentera gärna!

/Palle
 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln