Årsskifte

Nyårsraketer
Nyårsraketer

Ja då var det 2021 och dags för en liten sammanfattning av det konstiga året 2020 även om allt inte är 100% avslutat och bokfört.

2020 var ett sannerligen ovanligt och omtumlande år på många sätt. Det började hyggligt normalt som år brukar göra med ganska snart så kom det rapporter från Kina om ett virus som överförts från djur till människa och som vi inte var skyddade mot.
Detta virus fick snabbt en stor spridning över jordklotet och kom till att sätta sin prägel på resten av året 2020.
Det gick lite i vågor och ibland var det mer bekymmer och ibland mindre bekymmer - sommaren var en lättaste tiden men på hösten kom så en andra våg och förstörde igen.
Virus har en tendens att sprida sig mycket mer när det är kallt och torrt väder så det var väl egentligen inte något konstigt.

Under året som gått så har det skett mycket på grund av viruset som gjort att vi som människor måste anspassa oss för att begränsa smittspridningen. Det har riktat in sig på att minska sociala kontakter speciellt för de som är i någon form av riskgrupp och har nedsatt förmåga att ta hand om sjukdomar men det har ofta inneburit att många varit oroliga både för egen räkning och för någon närstående. 
Många åtgärder har gjorts för att hindra smittspridningen och hemma jobbande har blivit väldigt vanligt och det har avrådigt från resor samt från att gå och handla i affärer där man trängs med andra.

Detta har naturligtvis påverkar oss som företag på olika sätt 
- vi har märkt en förskjutning i målgrupp när det kommer till doftoljorna, istället för att det är bilförare som köper doftoljor som bildoft för olika resor så har det varit hemmajobbare som behövt doftoljor för att hålla fokus, öka uppmärksamhetm.m. Det har också varit många som haft behov av att kunna släppa saker och slappna av på kvällarna för att kunna sova gott om nätterna och på så vis skapa goda förutsättningar för nästa dag.
- nästan varje månad har det rapporterats om minskad klädförsäljning. Det har funnits många teorier om varför men den som vi tror på är att många köper kläder för att på olika sätt imponera på andra såsom kollegor och kompisar - då detta nu är inaktuellt så har försäljningen av kläder minskat avsevärt och många intresserar sig istället för att ta väl hand om de kläder som man redan har. Detta har inneburit att våra garderobsdofter har sålts oväntat mycket under 2020 och det är en trend som vi hoppas håller i sig även framöver då den så kallade fast fashion industrin inte är så positiv direkt.
- vi har även sett kraftigt ökade besöksantal till vår hemsida och även en ökad andel köp vilket vi är glada för. Det tydligaste har varit att många fler betalar med Swish sedan lagen om direktbetalning infördes vid halvårsskiftet 2020.
- Under hösten och den så kallade vintern har vi även märkt av en oväntat stor efterfrågan på våra bivaxljus för att lysa upp tillvaron på ett klimatvänligt sätt.
Sammanfattningsvis så har vi sett ändrade mönster i både samhället i stort och för oss som företag och vi tycker oss se en ökad omtanke och hållbarhet i både stort och smått.
 

Vad händer då 2021?

Är det något som 2020 lärt oss så är det att allt kan hända, även det mest oväntade och man behöver vara beredd på att anpassa sig.
Med det sagt så är det förstås helt omöjligt att veta vad 2021 kommer att innebära exakt men vi hoppas på att Corona kommer att ge med sig. Vi vill dock inte att allt ska gå tillbaka till "som vanligt" då det innebär en väldigt destruktiv vardag på så många sätt utan vi ser hellre att folk är mer medvetna i sin livsstil och i sina konsumtionsvanor.
Vi tänker fortsätta vara en hållbar röst och en plats för ge dig möjlighet till en hållbar guldkant på tillvaron. Närmast ligger lanseringen av en ny doftolja - sedan har vi 2-3 något oklara punkter att ta oss igenom under årets första kvartal.
Alla nyheter kommer såklart att annonseras här på bloggen, i våra sociala medier samt på annat sätt så kom hit regelbundet.

Må så gott!
/Palle

Du kanske också är intresserad av:

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln