Sov gott - må gott

Vi vill förmedla goda råd och tips som vi på något sätt hittat och här kommer några tips från sömnmottagningen för att sova gott:

  • Ha regelbundna vanor. Om kroppen vet vad som är att vänta så mår du bättre. Försök håll regelbunda sovvanor +/- 1timme även på helgerna.
  • Undvik tuppluren om du har problem att somna som du bör och vill. Tuppluren är en bra återhämtning men påverkar insomningen på kvällen.
  • Tänk på dagsljuset och gå på promenad. Promenad på morgonen för att vakna och på kvällen (när det är mörkt) för att somna.
  • Undvik koffein och alkohol - det förra har en halveringstid på 6-8timmar och det senare kan förvisso hjälpa dig att somna men det riskerar bli en orolig sömn.
  • Ge dig själv tid att gå ned i varv och slappna av innan du går och lägger dig.


Angående koffeinet så finns ju andra sätt att hålla sig pigg på. För att varva ned så rekommenderar vi massage, väldoftande bad och lugnande oljor.

Sov gott och få bättre dagar.

/Palle & Suzana

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Henrik Olsson - Föreläsningar » Julklappar:  ”Sånt där slipper man när man inte köper julklappar! :P”

  • Yvonne » Kyligare väder & varmare kläder:  ”Jag gjorde god soppa i onsdags! Det är många blommor på orkidén! Jag ska vara rä..”

  • Henrik Olsson - Föreläsningar » Dansa pausa :  ”D-vitamin är något man inte ska neka sig själv! :)”

  • Kattis » Dansa pausa :  ”Träning är verkligen ett bra verktyg för att minska stressen!☺”

  • Henrik Olsson - Föreläsningar » Dansa pausa :  ”Ja, i många fall handlar allt om stress i vardagen, och ibland behöver man bara ..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln