Tips för att sova bättre

Hem / Guider / Tips för att sova bättre och må bättre

Har du svårt att somna?
Ta reda på varför och gör något åt det.

Om du har problem att sova så kan det bero på många saker, men gemensamt brukar vara att du blir trött på dagen och presterar sämre.
Faktum är att bara en natts dålig sömn kan ge förändringar i kroppen enligt en ny studie.

Under kategorin sömnskola på vår blogg så uppdateras det med tips och tankar löpande men här har vi ordnat många tips på samma ställe.
Snurrar tankarna och du har svårt att lungna ned dig?

Prova att ha papper och penna vid sängen och skriv ned det som oroar dig.
På så sätt släpper låter du hjärnan slippa komma ihåg och loopa tankarna varpå du kan slappna av.

Karolinska institutet har gjort en studie som visar att motion skyddar hjärnan från stress och depression .
Träning och motion kan ju också innebära att man blir trött vilket är bra i detta sammanhang. Dock så ska man inte träna för sent och för nära sänggåendet då kroppen behöver "rensa ut" adrenalinet som träningen inneburit. Vilken träningsform och tidpunkt som passar dig får du prova dig fram till, men kom ihåg att duscha smart efter träningen.

Doften av Lavendel i sovrummet minskar oro och lugnar nerverna.
Du kan få Lavendeldoft i sovrummet på flera sätt:
- Lavendelblommor
- Dammsuga med lavendel doftpulver innan du ska gå och sova
- Ha Lavendel doftpåsar i garderoben där du förvarar sängkläderna så får du lavendeldoftande sängkläder.
- Droppa lite Lavendel doftolja på kudden men ta det väldigt försiktigt.
- Ha en lavendel kudde i sängen.
Var extra försiktig med Lavendeldoft om du har en neurologisk åkomma som t.ex. epilepsi.

Ha inte full belysning på hemma på kvällarna och framför allt inte i sovrummet när det är dags att varva ned. Belysning och framför allt dagsljusliknande belysning håller nere melatoninnivåerna som är de som får oss att slappna av. Så dämpa belysningen innan läggdags.

Tar du med datorn, mobilen eller plattan till sovrummet?
Det kan vara en anledning till att det är svårt att somna så prova att lämna mobilen utanför sovrummet ett tag och studera effekten.
Hjälper det så fortsätt så om du kan men om du måste ha med mobilen så hitta sätt så den inte stör - stäng ljud och aviseringar, dämpa ljuset från skärmen och sluta läs mail, vara på sociala medier och annat liknande som triggar hjärnan.

Hur har du det med temperaturen i sovrummet?
Hitta en temperatur du trivs med och gör det lätt att ändra genom att ha täcke lättillgängligt samt gör det lätt att sparka det av sig.

Hostar du mycket eller är torr i strupen?
Köp en luftfuktare - köper du en luftfuktare att hänga på elementet så är den en tyst lösning. I en luftfuktare kan du droppa i någon droppe lugnande doftolja för ännu större effekt.

Fortfarande vaken?
Andas djupt och känna dina andetag. Fokusera på andningen och andas långsamt -  du kan t.o.m. hålla andas ett par sekunder varje gång. Stillar tankarna och får kroppen att slappna av.

Ha sex!
En orgasm är väldigt avslappnande

Sov gott - må gott!
79 kr