Tips för att sova bättre

Om du har problem att sova så kan det bero på många saker, men gemensamt brukar vara att du blir trött på dagen och presterar sämre.
Sover man dåligt något enstaka natt så kan man ofta "sova igen" men har man ofta sömnsvårigheter så får man titta på orsaker och åtgärder.

Under kategorin sömnskola på vår blogg så uppdateras det med tips och tankar löpande men här har vi ordnat många tips på samma ställe.
Har du svårt att somna?
Ta reda på varför och gör något åt det.

Snurrar tankarna och du har svårt att lungna ned dig?
Karolinska institutet har gjort en studie som visar att motion skyddar hjärnan från stress och depression.
Träning och motion kan ju också innebära att man blir trött vilket är bra i detta sammanhang.

Doften av Lavendel i sovrummet minskar oro och lugnar nerverna.
Hjälper dig att somna samt ger mindre orolig sömn. Lavendelblommor, doftpulver eller några droppar Lavendelolja på kudden hjälper dig att sova gott.
Används med försiktighet då för mycket kan ha motsatt effekt.
Var extra försiktig om du har en neurologisk åkomma som t.ex. epilepsi.

Tar du med datorn, mobilen eller plattan till sovrummet?
Det kan vara en anledning till att det är svårt att somna då det blå ljuset från apparaterna kan få hjärnan aktiverad istället.
Och du ska absolut inte läsa mail och helst inte vara på sociala medier heller då detta aktiverar hjärnan vilket är dumt när man ska sova.

Hur har du det med temperaturen i sovrummet?
Hitta en temperatur du trivs med och gör det lätt att ändra genom att ha täcke lättillgängligt samt gör det lätt att sparka det av sig.

Hostar du mycket eller är torr i strupen?
Köp en luftfuktare - köper du en luftfuktare att hänga på elementet så är den en tyst lösning. I en luftfuktare kan du droppa i någon droppe lugnande doftolja för ännu större effekt.

Sov gott - må gott!
79 kr