Gör dig lycklig!

Att vara lycklig och ha en positiv tillvaro kan leda till att du lever längre - upp till sju år (enligt en forskningsstudie vid Yale University).
Och naturligtvis så har du roligare under tiden.
Så prova dessa steg för ett lyckligare och längre liv:

  • I hjärnans högra sida finns det område som aktiveras vid negativa tankar.
  •  Jag kallar det för "måla fan på väggen - centrum", säger läkaren och författaren Nisse Simonson.
  • En forskningsstudie vid amerikanska Yale University har visat att optimister i snitt lever drygt sju år längre än pessimister.
  • Ta makten över tankarna
  • Livets resa är som ett elljus-spår. Det går upp och det går ner. Ibland är det bra glid och ibland är det bakhalt. Frågan är hur vi tar oss igenom det, och med vilken attityd. Världen är som den är - det är vårt förhållningssätt till den som avgör.
  • Nyckeln är att ta makten över tankarna.
  • Du kan själv välja vad du vill älta. Antingen plockar du ut de avsnitt i världen som är jävliga och så ältar du dem, eller så tar du fasta på det som är bra och ältar det.

1. Tänk positivt!

Ta vara på livets vardagliga glädjeämnen. Fokusera på det positiva och tänk aktiva tankar om att solen värmer skönt, att kaffet doftar gott, att blommorna är vackra, att du har en trevlig familj eller vad som passar till dig i din situation.

2. Repetera positiva tankar

Repetera tankarna! Älta allt som är bra i tillvaron.
Varje gång du tänker en glad tanke så aktiveras hjärnans lyckocenter.
Och det man tränar på bli man bättre på så nästa gång är det större sannolikhet för en positiv tanke.

3. Stoppa de negativa tankarna

Ha beredskap ifall de negativa tankarna kommer.
Älta inte de negativa tankarna utan byt fokus direkt genom att göra något eller ha ett stoppord (du behöver inte säga det högt)typ låt de negativa tankarna åka till Blåkulla.
Skapa en rutin så blir det lätt att ta till vid behov.

4. Kontakta en vän

Vill de negativa tankarna inte ge sig trots dina försök att stoppa dem?
Ta kontakt med en vän som brukar få dig på gott humör - du behöver ju inte prata om varför du tar kontakt om du inte vill (du ska ju inte älta det negativa, eller hur?).

5. Storleken har betydelse

Om du drabbas av en motgång: se till att inte förstora upp det som har hänt.
Det är okej att vara arg och ledsen en stund, men försök sedan ta ett steg tillbaka och se efter vad det innebär innan du "målar fan på väggen".
Var det verkligen så illa eller kan du hitta någon ljuspunkt i det som hänt? 

6. Karta över framtiden

Tänk positivt i ett längre perspektiv.
Vad är viktig för dig idag och i framtiden?
Hur ska du nå dit utifrån dagens situation?
När du har en bild av en ljus framtid på näthinnan så är det lättare att se vad du behöver göra för att komma dit och vad du kan tacka nej till. Planera realistiskt och skapa tid och lycka både i nuet och i framtiden.

7. Beröm dig själv

Kom ihåg att berömma dig själv när du nått en milstolpe på din karta och ge inte upp hoppet om det går trögt ibland.
Saker blir inte alltid som man planerat - det händer överraskningar i livet.
Och belöningar behöver inte vara att shoppa eller äta godis.

8. Börja rätt

Om du börjar dagen med att säga till dig själv att det kommer bli en bra dag så ökar sannolikheten för det. Du oroar dig mindre och blir mindre nervös vilket skapar en positiv spiral.

9. Avsluta rätt

Ta en stund på slutet av dagen och gå igenom dagen.
Vad kunde varit bättre och vad kunde du gjort annorlunda samt vad har varit bra.
Börja med det som kunde blivit bättre och avsluta med det som varit bra - på så vis lär du dig av dagen och ger samtidigt hjärnan beröm precis innan du somnar.

10. Jämför mindre

Med vissa undantag som t.ex. sport och idrott så är det klokt att undvika att jämföra sig med andra.
Visst kan grannens bil vara snyggare eller du ser i flödet på sociala medier att någon skaffat nya möbler hemma eller något liknande, men varför ska du jämföra dig med dem.
Hur har de kommit dit?  Är det samma resa som dig?

Visst ska man sträva någonstans och skapa sig en karta över vart man vill vara, men att vara jämföra sig och vara avundsjuk skapar sällan en konstruktiv och positiv tillvaro.

11. Inventera dig

Sätt dig ner och fundera kring din tillvaro idag.
Och fokusera på det som är bra såväl ekonomiskt och materiellt som fysiskt, psykiskt och socialt. Tänk på din hälsa, din sociala omgivning och liknande saker - oftast är det viktigare än det materiella.
Statusjakt genom prylar handlar om försök att fylla tomrum som handlar om annat.

12. Motionera dig glad

Motionera för att hjälpa dina positiva tankar på traven. Fysisk ansträngning leder till en kemisk reaktion där bland annat glädjesubstanserna serotonin och endorfin frigörs. Dessutom tar motion död på stresshormoner.
Hitta ditt sätt att motionera på och sätt igång!

13. Ät & sov regelbundet

Ge dig själv goda fysiska förutsättningar att må bra.
Genom att äta och sova regelbundet så vet kroppen vad som kan förväntas och du minskar risken för oro, trötthet, koncentrationssvårigheter och liknande. 

14. Doftsätt med glada dofter

Dofter är en del av din dag och dofter påverkar vårt humör via emotionella delen av hjärnan. Hitta dina glada dofter och låt dem ge dig glädje i hemmet, i bilen, i badet, i bastun, på kläderna...

14. Sätt lite guldkant

Oavsett om du nått en milstolpe eller haft det jobbigt under en längre period så kan det ibland behövas lite guldkant i tillvaron.
Och då är du välkommen att titta i vår webbshop - vi vill att du ska må bra.

Vad är Zen meditation?
Fotmassör för båda fötterna
75 kr
Slut i lager
Doftpåsar för garderob

Paket med havsdofter

Havsdoft är inte en specifik doft eller doftnot utan en samling dofter - ett s.k. doftackord - som förmedlar friskhet och renhet.
Havsdofter förmedlar en frisk känsla av hav - tänk dig att du eller dina kläder är på en brygga vid havet.
Fräscha och rena dofter som är underbara att vakna till eller klä på sig!


Paketet innehåller:
Marin - doftolja 
Onda - garderobsdoft
Grön rapsodi - doft för dammsugare
 

149 kr